Inovativan i izazovan uz besprekoran rad – mogućnosti i ograničenja rotacionog motora su oduvek fascinirale automobilsku industriju. Nema bolje marke koja bi ih dovela do uspeha od Mazde. Posle bogate istorije pomeranja granica u razvoju rotacionih modela, Mazda sada tehnologiju vodi u odvažan novi smer. Uz Mazdu MX-30 R-EV, prvim plug-in hibridnim električnim vozilom (PHEV) koje je pogonjeno rotacionim motorom u istoriji.

„Nova era”, „pogonski sklop budućnosti”: ovako su mediji opisali svoju početnu euforiju nakon predstavljanja nemačkog izuma Wankelovog motora. Zanimljivo, iste reči mogli bismo da upotrebimo za opis najnovije inovacije u rotacionoj tehnologiji, Mazdu MX-30 R-EV. Model je predstavljen 2023. godine i označava prvi povratak tog tipa motora u proizvodnji automobila ove marke nakon osam godina. Kao generator napajanja, 50-litarski rezervoar za gorivo dopunjava bateriju ovog plug-in hibridnog električnog vozila (PHEV) tokom vožnje, produžavajući domet do 680 kilometara bez potrebe za točenjem goriva. Međutim, ovo je samo jedno od postignuća tokom decenija duge istorije koju dele Mazda i rotacioni motori – to je opčinjenost koja seže nazad još u 1961. godinu.

4. jula te godine japanska vlada je službeno odobrila Mazdin sporazum o licenciranju sa nemačkom kompanijom NSU Wankel GmbH u vezi sa upotrebom revolucionarnog rotacionog motora. Motoru koji je osmislio pronalazač Felix Wankel nisu potrebni ni klipovi ni cilindri.

Rotirajući diskovi zamenili su pokrete klipova gore-dole, čime se postigla manja vibracija, minimalne emisije buke, dizajn koji je omogućio uštedu prostora i smanjenu masu. Ovaj tehnološki uspeh naveo je Mazdine inženjere da razmisle o svim aspektima automobila. Nisu razmišljali samo o tome da rotacioni motor ponovno uvedu u proizvodnju, već i da razviju revolucionarni dizajn vozila u kojem prednosti pogonskog sklopa zaista mogu da zasijaju.

IZAZIVAČKI DUH – MAZDA OSMIŠLJAVA NOVI ROTACIONI MOTOR

Iako su upravo modeli sa rotacionim motorima ti koji su omogućili prepoznatljivost Mazdine marke širom sveta, put do tog uspeha nije bio jednostavan. Rotacioni motori dolaze u paketu sa sopstvenim jedinstvenim izazovima nove tehnologije, zbog čega je skoro svih 30 kompanija sa licencom odustalo od motora. 

Ali ne i Mazda. Na sajmu Tokyo Motor Show 1964. godine kompanija je predstavila futuristički prototip Cosmo Sport 110 S koji je razvio „Mazda Rotary Engine Research Department” (Mazdino odeljenje za istraživanje rotacionih motora). Taj centar za istraživanje vodio je glavni inženjer (kasnije Mazdin predsednik) Kenichi Yamamoto koji je za samo dve godine i sa timom od 47 inženjera optimizovao kvalitet proizvodnje materijala za motor i napravio motore izdržljivima. 

Osvrćući se na to vreme, Yamamoto se priseća: „Naš tim inženjera i mehaničara je uspeo da savlada taj izazov uz neumoran trud, odlučnost i borbeni duh.” Odvažna pogonska tehnologija uparena je sa smelim dizajnom vozila i posvećenošću japanskoj estetici i izradi kao odraz Mazdinog mentaliteta „Crafted in Japan”.  Uz izvanredan dizajn inspirisan poznatim italijanskim sportskim automobilom, elegantan dvosed imao je visinu od samo 1,17 metara, pa su ubrzo počeli da ga nazivaju aerodinamičnom „super pticom”.

 

MAZDA COSMO SPORT 110 S 1967

 

Mazdin Cosmo Sport 110 S počeo je da se proizvodi u maju 1967. kao prvo vozilo sa rotacionim motorom sa dva diska. Tsuneji Matsuda živopisno je opisao doživljaj vožnje u tom sportskom automobilu: „Automobil ne vozi, već leti.” Od samog početka rotacioni motor je pokazivao znakove impresivne izdržljivosti: Cosmo Sport 110 S osvojio je visoko četvrto mesto u svojoj prvoj trci, 84-satnom Marathonu de la Route at the Nürburgring. To je bio samo uvod u više od 200 pobeda za Mazdu sa rotacionim motorima u seriji trkačkih automobila, a nakon 14. pokušaja i trijumf u najpoznatijoj od svih 24-satnih trka: Le Mans. U junu 1991. Mazda 787B pogonjena rotacionim motorom sa četiri diska nadmašila je Mercedes, Jaguar i Porsche u zajedničkom takmičenju i tako postigla svoju prvu pobedu za japanski tim.

SA TRKAČKE STAZE U MASOV­NU PRO­I­ZVODNJU

Ti prvi uspesi u moto trkama ojačali su Mazdin globalni profil i unapredili prodaju njenih modela. Nakon pionirskog modela Cosmo Sport 110 S usledila su još 34 modela sa rotacionim motorom, uključujući legendarne modele marke Gran Turismo Luce R130, Mazda Parkway i RX-7. Ranih 1970-ih godina svaka druga Mazda je ispod poklopca imala rotacioni motor. Najčešći model bio je coupé, ali Mazda je proizvodila i sedane i karavane sa rotacionim motorom, kao i kamionete. Međutim, vrhunac rotacione kulture pretrpeo je udarac tokom prve krize sa cenama nafte 1974. godine. Iako su Mazdini modeli sa rotacionim motorima služili kao dobar primer kada se radilo o zadovoljavanju strogih propisa u vezi sa emisijama, njihova potrošnja goriva još je uvek bila viša od konkurentnih modela sa konvencionalnim pogonom.

Kako bi se suprotstavila neočekivanom padu prodaje, Mazda je 1974. godine pokrenula projekat „Pheonix” pod vođstvom Kenichija Yamamotoa. Naizgled nemoguće pretvorilo se u stvarnost: Zahvaljujući tehničkim izmenama, potrošnja goriva u rotacionim modelima je smanjena za 50 posto, kao što se to moglo videti na Mazdi RX-7, ikoni japanskog stila koja je predstavljena 1978. i bila u opticaju do 2003. Tokom 1990-ih Mazda je pokazala mogućnosti rotacionog motora u izuzetno luksuznom segmentu takmičenja Gran Turismo, u kojem je učestvovao model Eunos Cosmo sa prvim serijski proizvedenim rotacionim motorom sa tri diska. Poslednji Mazdin model sa rotacionim motorom bio je RX-8 koji se proizvodio od 2003. do 2012. i koji je dostizao neverovatnu brojku od 9000 obrtaja u minutu. Zbog tih karakteristika taj model je zaslužio prestižnu međunarodnu nagradu „Motor godine”.

ODRŽIVA BUDUĆNOST ROTACIONOG MOTORA

Iako su revolucionarni na mnogo načina, za sve Mazdine modele sa rotacionim motorom karakteristična je skoro savršena mehanička uglađenost tipična za taj tip motora. Užitak u vožnji jedan je od razloga zbog čega se Mazda opet okrenula rotacionim motorima za pogon svojih automobila, kao i njihov potencijal za postizanje održivosti. Već 1991. godine Mazda je pokazala da je rotacioni motor pogodan za rad bez emisija sa tehnologijom pogona na vodonik ili električni pogon. Koncept rotacionog motora sa povećanim dometom predstavljen je već 1970. godine, a napokon je i pretvoren u stvarnost putem električno pogonjene Mazde MX-30 R-EV. Za razliku od drugih plug-in hibridnih električnih vozila (PHEV), rotacioni motor sa unutrašnjim sagorevanjem (ICE) ne upotrebljava se za pogon točkova, već za napajanje električne baterije. Time se postiže jedinstveni elektrifikovani doživljaj vožnje, bez žrtvovanja užitka u vožnji koji je toliko važan marki. MX-30 R-EV je važan deo slagalice u Mazdinom pristupu sa više rešenja i daje neku novu notu priči o uspehu sa rotacionim motorima, a koja je započela pre više od 60 godina. 

ROTACIONA TEHNOLOGIJA TOKOM ISTORIJE: SLAV­NI MAZ­DINI MODELI

1967. Cosmo Sport 110 S Mazdin prvi model sa rotacionim motorom sa dva diska pružao je samo 81 kW/110 KS, ali na testovima je postizao skoro 200 km/h
1969. Luce R130 Coupé Model sa takmičenja Gran Turismo označio je Mazdin ulazak u luksuzni segment
1970. RX500 Konceptni automobil sa radikalno uglastim i aerodinamičnim dizajnom
1974. Parkway Prvi dvosed sa rotacionim motorom, model koji Mazdini poklonici obožavaju i danas
1975. Roadpacer AP 

Ova diplomatska limuzina prodavala se samo u Japanu i bila je namenjena vladinim funkcionerima i industrijskim rukovodiocima

1978. RX-7 Najomiljeniji model svih vremena sa rotacionim motorom u okviru svoje prve generacije, sa tačno 471.018 proizvedenih komada (više od 800.000 gledano u sve tri generacije)
1990. Eunos Cosmo Prvi serijski proizveden rotacioni motor sa tri diska
2003. RX-8 Nakon vrlo uspešnog modela RX-7, revolucionarni dizajn ovog modela nije uključivao B-stubove i bio je opremljen novorazvijenim, laganim i efikasnim rotacionim motorom sa dva diska RENESIS
2015. RX-Vision Slavljen kao „najlepši konceptni automobil godine” 2016. godine, ovaj sportski konceptni automobil sa motorom Skyactiv-R predstavljao je početak filozofije dizajna Kodo

UTKANA INSPIRACIJA

Otkrijte šta je to što Mazdu čini jedinstvenom, ekspresivnom, individualnom robnom markom. Pripremili smo najinspirativniji sadržaj o tome šta se događa u našim automobilima, kao i o tome gde vas mogu odvesti. Spremni za ukrcavanje?

VRHUNSKI MAJSTOR ZA METAL

Yutaka Kawano Takumi je majstor vešt u stvaranju umetničkih dela putem oblika. Stručnjak je za obradu metala i njegov rad je simbol dizajnerskih i majstorskih veština koje su vidljive na svim Mazdini vozilima koja izlaze sa proizvodne linije. Serija Mazda Stories odlazi u Hirošimu kako bismo izbliza pogledali njegov rad.

SAZNAJTE VIŠE OVDE