Svako vozilo ima svoj prirodni vijek trajanja, no za nekoliko rijetkih modela, emocionalna veza koja je stvorena s vozačima može ih pretvoriti iz korisnog alata u vječni simbol i tako održati na životu gotovo zauvijek, uz par okretaja ključa i odvijača u garažama diljem svijeta. 

Mazda vjeruje da svaki automobil mora pružati uzbudljiv doživljaj, i emocionalno i fizički. Međutim, uz ove primjerke motornih rariteta vrijedi skoro obrnuto. Jer u takvim kolekcionarskim vozilima možemo uživati samo putem strastvenih ljudskih pothvata – emocionalnih i fizičkih. Tu se ne radi o muzejskim primjercima osuđenima na kontrolu klime i statičke poglede. To su čiste Mazde, namijenjene otvorenoj cesti kojom se vozi i danas, na točno isti način za koji su dizajnirane kad su prije više desetljeća izašle iz tvornica – radi čiste zabave. Dobro došli u užitak u vožnji.

 

MAZDA REPU BRIANA SKOTCHDOPOLEA


Mazdin pick-up model s rotacijskim motorom, često skraćeno nazivan »REPU«, prodavao se u Sjevernoj Americi između 1974. i 1977. i smatrao se jednim od Mazdinih najupečatljivijih vozila. »REPU meni predstavlja vrijeme kad je Mazda bila ponosna na rotacijski motor«, govori Brian Skotchdopole, koji vozi (i nekad se utrkivao) REPU iz ‘74. kroz Albuquerque u Novom Meksiku. »Vrlo sam povezan s tim vozilom jer je to bila moja prva Mazda s rotacijskim motorom. Modeli starog kova jednostavno su posebniji. Sad imam i druge modele, RX-2s, RX-3s i RX-4s«, rekao je. »Da nikad nisam imao REPU, vjerojatno nikad ne bi shvatio posebnost svih tih vozila.«
31-godišnji Skotchdopole, koji svakodnevno vozi Mazdu RX-8, u svom sad 50-godišnjem REPU-u dovezao se u Denver u Koloradu. »Teško ih je pronaći«, objašnjava. »Ovaj je pripadao vlasniku radione za rotacijske motore. Pokazao mi je slike tog pick-upa s trkaće staze u Bandimere Speedwayu, još iz vremena prije nego što sam se rodio.«

»Još uvijek ga upotrebljavam u radioni za posao.«

BRIAN SKOTCHDOPOLE, NOVI MEKSIKO

Unatoč tom pedigreu, REPU još uvijek ima ono nešto. Ubrzanje njegovog rotacijskog motora doista je »uzbudljivo«, objašnjava, dok minimalno uvijanje karoserije i odziv pri skretanju ima onaj Mazdin pečat. »Još uvijek ga upotrebljavam u radioni za posao – Rotor Rehab«, govori. »Specijalizirani smo za vraćanje u život automobila s pogonom na rotacijski motor kako bismo ih vratili na cestu. U teretnom prostoru ovog REPU-a sigurno je bilo stotine rotacijskih motora i guma.«
A ova naljepnica »rotary power« (snaga rotacijskog motora) na stražnjoj strani? »To je tu kako bi svi znali koliko je poseban«, izjavljuje Skotchdopole. Nakon 50 godina prvog pojavljivanja REPU-a, ovaj »kralj mini kamiona« ostaje »apsolutno fantastičan«, govori uz osmijeh. »Izdržat će on još dugo.«

Mazda RX-4 Ferdija van Houta

Takav poseban odnos s Mazdinom tehnologijom rotacijskih motora u Nizozemskoj ima 41-godišnji Ferdi van Hout. Ponosan je vlasnik modela RX-7 FC Turbo 1991 i Mazda 929 1975 i upravo ga je ljubav prema tim modelima starog kova potaknula da pokrene restauracijski projekt na upečatljivom modelu Mazda RX-4 1974 – pomoću dijelova modela Mazda RX-7 i MX-5, i nekih koje je sam izradio. »Čak nisam bio onaj koji je dao najveću ponudu za projekt«, govori. »No prodavatelju sam bio prava osoba koja će dovršiti njegov rad i učiniti ga jedinstvenim primjerkom.«

»Vjenčali smo se u tom automobilu. On je sad velik dio naše životne priče.«

FERDI VAN HOUT, NIZOZEMSKA

Van Houtu bi trebale četiri godine da RX-4 spremi za cestu, jer to vozilo mora proći potpunu restauraciju od glave do pete. To je projekt koji »nikada neće biti doista dovršen«, govori, i zato se vratio prodavatelju da mu pokaže plodove svog rada. »Kad je on vidio i osjetio taj novi život u automobilu, zasuzile su mu oči«, priča. »Sjetio se svakog ugla njegove karoserije i sve što je bilo napravljeno«.

Od tada je RX-4 prošao puno toga, uz zabavne opuštene vožnje seoskim krajolikom i, što je važnije, odigrao je važnu ulogu na Van Houtovom vjenčanju. »Vjenčali smo se u ovom automobilu«, govori uz očit ponos. »On je sada velik dio naše životne priče.« Van Hout je RX-4 odveo na trkaću stazu Circuit Zandvoort – dom nizozemske utrke Grand Prix – uz nizozemski klub Hadi-Mazda, zajednicu zaljubljenika u Mazdu za koju govori da mu je »poput obitelji«. 

Puno pozornosti dobiva i izvana. »Kamo god odem, ljudi ga žele slikati«, govori. »Svi okreću glave za njim, a kad me prolaze na autocesti, pokažu mi palac gore. Svi doista vole taj automobil.« Unatoč tome, njegovo je podrijetlo i dalje misterij za one koji ga vide u prolazu. »Nitko ne zna što je to«, govori. »Izraz iznenađenja na njihovim licima kada čuju da se radi o japanskom automobilu je neprocjenjiv.«

Cosmo Sport Roberta Formata

Neki kažu da je između Mazde i svemirske utrke jača veza nego što biste na prvu pomislili. To je zbog toga jer je na naziv i futuristički dizajn privlačne Mazde Cosmo Sport utjecalo prevladavajuće raspoloženje 20. stoljeća, kad su svemirski letovi bili sve popularniji. »Čim sam vidio to vozilo, zaljubio sam se u njega«, govori Roberto Formato iz Adelaida koji je ključeve za Cosmo Sport 1970 (poznati i kao 110S) dobio 2015. godine.

»Inovaciju s obzirom na svemirsku eru možete vidjeti u motoru i dizajnu, a čak je i kokpit inspiriran zrakoplovom«, nastavlja, dokazujući zašto je točno Mazda opisala pilotiranje modelom Cosmo Sport »više poput letenja nego vožnje«. Bilo je potrebno više od 18 mjeseci korespondencije s australskim direktorom Mazde kako bi postao vlasnik jedne od samo 1176 proizvedenih u svijetu: »Uvjerio sam ga da sam prava osoba koja će kupiti to prekrasno vozilo«, objašnjava Formato. Sada je to jedna od više od 50 Mazdi koje je Formato posjedovao tijekom svog života: njegova prva Mazda bila je 121 Coupe 1976, njegova trenutačna je Mazda3, a najstariji model koji posjeduje je kamion s tri kotača T600.
Danas Cosmo Sport ostaje zlatno dijete i opravdano je osvojio nagradu za očuvanje Bay to Birdwood 2023. godine. »Volim očuvati što god mogu.«, govori. »Suci su se zaljubili u njega. Prepoznali su važnost Cosma, kao i detalje koji su ga činili tako posebnim.« Skoro 10 godina vlasništva kasnije, ta razina očuvanja zahtijeva kombinaciju »užitka i boli«, objašnjava, no to ga još nije otrijeznilo. »Automobili su ništa bez povijesti i priča.«

Mazda RX-7 (FD3S) tip RZ Anike Thorén

Skoro 1600 kilometara dalje, na australskoj Zlatnoj obali odvijala se slična priča. Anika Thorén, također zaljubljenica u Mazdu, posvetila se radu na svojoj Mazdi RX-7 2001 (FD3S) tipu RZ – kojih je samo 325 u Australiji. »Ljudi mi govore da je to jedan od najčišćih modela RX-7 koji su ikad vidjeli«, govori ponosno. Kupila ga je nakon dvogodišnje potrage. »Ona je broj 245 od 325, jer je Mazda model RZ proizvodila samo sedam mjeseci.«

»Kad umrem, pokopat će me u njoj.«

ANIKA THORÉN, AUSTRALIJA

Za Thorén je Mazda RX-7 (koja je od tada dobila nadimak »Opaka«) postala katalizator životnih uspomena s lokalnom zajednicom. »Zbog samog rotacijskog motora stvorena je iznimno strastvena zajednica u kojoj se svi dobro razumiju i međusobno poštuju«, govori. »Organiziram i događaj »Sedam dana« u regiji Brisbane koji je postao poput globalne proslave.«

S obzirom da RX-7 FD posjeduje već sedam godina, Thorén se posvetila radu kojim bi naglasila oblik vozila, uključujući poklopac motora s otvorima za ventilaciju, naplatcima u boji Gunmetal i detaljima od ugljičnih vlakana. To je prava stvar. »Ljudi me pitaju hoću li ga ikad prodati, a ja im odgovaram da će me pokopati u njemu. Apsolutno obožavam ovaj automobil.«, govori. »Samo je Mazda toliko odvažna da uspije u nečemu toliko drugačijem.«

PODIJELITE OVU PRIČU
fb 1   linkedin 1   x

Utkana inspiracija

Otkrijte što je to što Mazdu čini jedinstvenom, ekspresivnom, individualnom robnom markom. Pripremili smo najinspirativniji sadržaj o tome što se događa u našim automobilima, kao i o tome kamo vas mogu odvesti. Spremni za ukrcaj?

35 GODINA MAZDE MX-5

Mazda MX-5 dizajnirana je – a to vrijedi i dalje nakon 35 godina –kako bi bila zabavan i uvjerljiv sportski automobil s pregršt osobnosti koji se slavi diljem svijeta.

Saznajte više
Kako izgleda savršenstvo s ljudskim dodirom?

U Mazdi savršenstvo nastaje ljudskim dodirom. Naši Takumi majstori rukama stvaraju i usavršavaju predmete, sve dok svaki detalj nije upravo onakav kakav bi trebao biti. Kako bismo oživjeli tu ideju majstorstva, približili smo se – i to doista blizu. Od glinenih modela do lakiranja, u suradnji s Macrofyingom uvećane su male stvari koje naše automobile čine tako posebnima. Otkrijte Mazdu na način na koji ju nikad prije niste vidjeli: ispod mikroskopa.

SAZNAJTE VIŠE
NOVOOSMIŠLJENI ROTACIJSKI MOTOR

Inovativan i izazovan uz besprijekoran rad – mogućnosti i ograničenja rotacijskog motora oduvijek su fascinirale automobilsku industriju. Nema bolje marke koja bi ih dovela do uspjeha od Mazde

SAZNAJTE VIŠE
IGLE

Skromnu iglu za šivanje samuraji su izvorno upotrebljavali u bitkama, a sada je sinonim za moderan grad Hirošimu. Iza svega stoji doista originalna priča.

SAZNAJTE VIŠE
VRHUNSKI MAJSTOR ZA METAL

Yutaka Kawano Takumi je majstor vješt u stvaranju umjetnina putem oblika. Stručnjak je za obradu metala i njegov rad je simbol dizajnerskih i majstorskih vještina koje su vidljive na svim Mazdini vozilima koja izlaze iz proizvodne linije. Serija Mazda Stories odlazi u Hirošimu kako bismo pobliže pogledali njegov rad.

SAZNAJTE VIŠE OVDJE
SVE MALE I VELIKE ZNAČAJKE

Na prvi pogled nema smisla uspoređivati čahuru ovjesa, čiji svaki pojedinačni dio nije širi od 12,7 cm, sa štapićima za jelo. Međutim, između ta dva predmeta ima više sličnosti nego što vam se može činiti. Kao što Mazdin Yasuyoshi Mushitani objašnjava, čahura ovjesa puno je važnija nego što to izgleda na prvi pogled...

SAZNAJTE VIŠE OVDJE